fredag 16. mai 2014

Pakke i posten :)

 I dag kom postmannen med pakke til meg fra Planteriket.no :)
Dette er en pakke jeg har gledet meg veldig til!

Ikke mange dagene siden jeg skrev på bloggen at drivhuset er lukket for sesongen, og det ble en kort sesonglukking :)

For i dag har jeg storkost meg i drivhuset og plantet alle staudene som kom i posten

Ute har det regnet tett i hele dag og det er helt greit for vi trenger en skikkelig rotbløyte nå!

Disse plantene var i pakken :)

Anemone nemorosa 'Blue Eyes'

Anemone multifida ' Rubra'

Geranium 'Pink Penny'


Geranium cinereum 'Purple Pillow'


Geranium sanguineum 'Elke'


Geranium himalayense 'Plenum'


Trillium 'Rugelii'

Hosta 'Restless Sea'

Hosta 'Guacamole'


Hosta 'Fire and Ice'

Hosta tardiana 'Halcyon'

Hosta 'Morning Light'

Hosta 'Praying Hands'

Hosta 'Paul Revere'

Delphinium elatum 'Coral Sunset'

Uvularia Grandiflora

Dicentra 'Red Fountain' - Løytnantshjerte

Dicentra spectabilis 'Alba' - Løytnantshjerte

Jeg har valgt å plante staudene i potter og la de stå til jeg ser de kommer fint. Vurderer å la staudene stå i pottene frem til neste vår, og må da selvfølgelig passe ekstra godt på. Til vinteren kan de jo alltids flytte inn i drivhuset om det skulle bli en beinkald vinter :) Noen som har noen tanker om dette? Burde jeg plantet på permanent voksested med det samme?

Bildene i dette innlegget har jeg lånt fra planteriket.no

I morgen blir nok en dag i drivhuset for da skal staudene jeg var så heldig å få frø fra Magnar prikles :)

Ønsker deg en riktig fin Fredag :)

Hilsen fra Tone


16 kommentarer:

  1. Jeg skjønner godt at du gledet deg til denne pakken! Her var det mye flott - Praying hands var virkelig stilig :) Jeg har ikke forsøkt å la plantene stå i potter gjennom sesongen. Har alltid plantet de rett i bedene. Har derfor ingen erfaring/anbefaling om hva som er det beste. Umiddelbart er tanken min at det må bli mye ekstraarbeid å skulle passe på plantene gjennom vinteren. I bedet passer de seg selv :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir noe ekstra arbeid, men tenker det får bli vinterens investering. Det er så mye på gang i hagen av diverse nyplanting og arbeid. Redd for at jeg ikke klarer å holde oversikten når staudene er så små. Plutselig roter jeg de bort. Et annet alternativ kan være overvintring i pallekarmer. Får se hvordan staudene kommer :))

      Slett
  2. Mange flotte stauder du har skaffet deg. Hosta er jo samleobjekt nr 1. Ja og geraniumer da :) Hosta Guacumole har jeg i hagen, min har ingen bladtegninger som på bildet, men den er helig avocadogrønn i bladverket og er i stor plante. En av favorittene her.
    Ha ei strålende helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid :) Regner med det blir en del hosta hos meg også etter hvert. Fantastisk plante :) Nå har jeg 8 så jeg er nybegynner :))) Riktig fin helg til deg også!

      Slett
  3. Skjønner godt du gledet deg til en slik pakke :-). Jeg pleier å sette barrot-stauder i potter til de spirer og kommer seg. Siden er det rett ut i bedet når det ikke er fare for nattefrost lenger. Det pleier å gå bra. Har fått pakke fra planteriket.no jeg også. De har masse spennende planter. Ha en flott helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne :) De har utrolig mye flott! Jeg måtte holde meg i skinnet for ikke å sende enda en bestilling avgårde! Fin fin helg til deg også :)

      Slett
  4. Så mye snadder du har fått! Veldig mange fine hostaer. Bladplantene er virkelig flotte.
    Jeg bruker kjøkkenhagen til oppbevaring av stauder gjennom vinteren. Da tar jeg de som står i potter og som ikke har fått en permanent plass, planter de i kjøkkenhagen etter den sesongen er over, og flytter de på våren før kjøkkenhagen blir full av grønsaker igjen.

    Ha en fin fin helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har en del pallekarmer som ikke er i bruk som passer ypperlig til formålet! Takk for tips :) God helg til deg!

      Slett
  5. Så mye lekkert! Og heldige deg som har drivhus og kan holde på der i dette været!

    SvarSlett
  6. Det er alltid spennende med plantepakker i posten. Her var det mye flott planter! Jeg har kjøpt to av de samme hostaene derfra tidligere. I år har jeg ikke bestilt noe derfra, men jeg har siklet på blant annet Elke. Håper du viser bilder etter hvert, er spent på om den er like fin som på "salgsbilder".
    Ha en fin 17. mai!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariann :) Bilder kommer :) En fin 17.mai til deg også!

      Slett
  7. Hei Tone! Så mange flotte planter du har kjøpt! Mange lekre planter der :-) Anemone nemorosa 'Blue Eyes' står på ønskelisten her også.
    Ønsker deg en fin 17.mai i morgen!

    SvarSlett
  8. Her har du virkelig kost deg :-)) mange flotte planter! Ha en flott 17 mai!

    SvarSlett

Tusen takk for besøk og hyggelig kommentar i bloggen vår :) Det settes stor pris på!